NMBS I2 rijtuig

De Belgische I2 rijtuigen waren comfortabele D-trein rijtuigen voor de internationale verbindingen. Door hun inzet op de internationale verbinding tussen Parijs en Amsterdam trok dit rijtuig mijn aandacht. De NMBS I2 rijtuigen zijn in 1951 geleverd aan de NMBS in een serie van 50 stuks. Van deze serie betroffen 38 rijtuigen de A2B6 serie. Vanaf 1964 kregen deze rijtuigen gemoderniseerde aluminium raamstijlen. IN2N brengt een bouwset uit van deze laatste categorie rijtuigen in spoor N: de gemoderniseerde rijtuigen uit de originele A2B6 serie. In deze versie zijn de rijtuigen in verschillende varianten op de baan verschenen. Voor achtergrond info over deze rijtuigen, zie onder andere: https://nl.wikipedia.org/wiki/I2_(spoorwegrijtuig).

Dit N-spoor is een van de eerste modellen die ik ontworpen heb. Hierdoor zitten er wat kleine onvolkomenheden in. Desondanks is het iets ontstaan wat ik zelf wel de moeite waard vind om te delen en aan te bieden.

Het model bestaat uit:
– Geëtst messing 0,3 mm: bodem, wanden, ramen, kortkoppel-mechaniek met magneetjes, draaistellen.
– 3D print: dak, bodemdetails, kopwanden, draaistelzijkanten, volledig interieur.
– Acrylglas 0,5 mm: lasergesneden ramen.
– kortgekoppeld met kortkoppelingsmechanisme uit geëtst messing. Koppelingshouder volgens NEM 355. Deze houder functioneert goed maar is niet geschikt voor alle soorten koppelingen. De normale N koppeling heeft de neiging in deze houder iets omhoog te gaan staan en ontkoppelt hierdoor iets te makkelijk. De Fleischmann kortkoppelingen (en ook die van Peho, Paul 3D print) blijven keurig zitten en functioneren netjes. Na uitgebreid testen blijken deze koppelingen probleemloos door alle boogstralen te lopen zonder te ontsporen. Ook een R1 S-bocht vormt geen probleem voor deze rijtuigen!
– de verbinding tussen bodem en rijtuigbak en de verbinding tussen rijtuigbak en dak wordt gemaakt door zes kleine magneetjes. Hierdoor is het rijtuig eenvoudig te demonteren voor bijvoorbeeld het aanbrengen van binnenverlichting.

Details van de definitieve rijtuigen.

Versies

De volgende versies kunnen gebouwd worden:

Buffet-rijtuig nummer: 11908
Tijdperk: IIIc (tussen 1961 en 1969)

Buffet-rijtuig nummer: 51 88 84-80 205-0 (oude nummer 11905 doorgestreept)
Tijdperk: IV (vanaf 1969 tot eind jaren 70)
N.b. laatste foto gevonden van 1981 in deze kleur

Buffet-rijtuig nummer: 51 88 84-80 203-5 in C1 kleurstelling
Tijdperk: IV (eind jaren 70 tot 1991)

Buffet-rijtuig C1 kleur, variant voor opschriften, nummer: 51 88 84-80 205-0
Tijdperk: IV (eind jaren 70 tot 1991)

A-rijtuig nummer: 11118
Tijdperk: IIIc (tussen 1964 en 1969)

A-rijtuig nummer: 51 88 18-80 708-5 (oude nummer 11108 doorgestreept)
Tijdperk: IV (vanaf 1969 tot eind jaren 70)

Gedeclasseerd B-rijtuig nummer: 51 88 28-80 225-7 (oude nummer 12175 doorgestreept)
Tijdperk: IV (vanaf eind jaren 60 tot uit dienst rond 1991)

Bouwset

De bouwset bevat de volgende onderdelen:
– 0,3 mm messing etsplaat voor de bodem, wagenbak, draaistellen, kortkoppeling en de ramen
– 0,5 mm acrylglas kant en klaar op maat
– 3D print dak, draaistelzijkanten, stoelen, buffers, vouwbalgen, onderzijde, kopwanden
– wielen en aslagers
– magneetjes 2 mm
– opschriften in waterslide decal

Zelf nog aan te schaffen:
– soldeer
– lijm (secondenlijm met kwastje)
– verf van jouw keuze

De definitieve etsplaat op de foto met het eerste proefmodel.

Interesse?

De modellen zullen in een zeer kleine (minuscule?) oplage kant en klaar beschikbaar komen. Ik bouw geen modellen op bestelling vanwege tijdgebrek. Bouwsets zullen beschikbaar komen (na de zomer 2023). Intekenen kan door een mailtje te sturen (zie contact pagina). De prijs per bouwset ligt op 65 euro per stuk.

Zoals aangegeven zitten er een paar kleine onvolkomenheden in dit model. Het dak sluit heel aardig aan op de zijwanden en de kopwanden maar het is een grote uitdaging om dit volledig passend te maken. Op de foto’s is dit ook goed te zien. Verder is de ruimte tussen de draaistellen en het kortkoppelmechanisme vrij beperkt. Er is eigenlijk net iets te weinig speling. Op vlakliggend spoor gaat dit goed maar in een klimspiraal kan het leiden tot kortsluiting aangezien dit mechanisme van messing is gemaakt. Het plaatsen van assen met een lagere wielflens kan hier nog een oplossing voor vormen. Het model heeft op de clubbaan van DMV een beursdag zonder problemen rondgereden maar mocht jouw spoor wat minder vlak liggen dan kan dit dus tot knelpunten leiden.

Graag bij de reservering aangeven of je de driedelige ramen of de dubbele schuiframen (na renovatie) wenst te ontvangen.

Voor iedereen die nog nooit met messing gewerkt heeft heb ik een (amateuristische!) instructie voor het in elkaar zetten van de rijtuigbodem en draaistellen. Hier tref je de link naar dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ReKgaoKFkLs&t=17s

Theme: Overlay by Kaira Extra Text
Cape Town, South Africa