NMBS I1 rijtuig

De NMBS I1 rijtuigen stammen uit 1931 en hebben tot eind jaren 80 in de internationale dienst gereden. In Nederland kwamen deze rijtuigen onder andere in de internationale D-trein tussen Parijs en Amsterdam naar Nederland en zijn de rijtuigen onderdeel geweest van de versterkingsstammen op de lijm Amsterdam-Brussel in de vroege jaren 70. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/I1_(spoorwegrijtuig)

Er is een uniek model ontstaan precies volgens voorbeeld van de NMBS. Ik ben uitgekomen op een ontwerp met de volgende eigenschappen:

– Het dak en de constructie van de bovenbouw van het I1 rijtuig bestaan uit resin 3D print. De wanden met alle klinknagels uit messing etswerk. De wanden worden op de basis van resin gelijmd.
– De bodem met kortkoppeling is net als het I2 rijtuig in messing etswerk uitgevoerd. 
– 3D print (resin): dak, interieur (op de foto nog ontbrekend), details onderzijde, buffers, vouwbalgen en draaistelzijkanten
– kortgekoppeld met kortkoppelingsmechanisme uit geëtst messing. Koppelingshouder volgens NEM 355. Deze houder functioneert goed maar is niet geschikt voor alle soorten koppelingen. De normale N koppeling heeft de neiging in deze houder iets omhoog te gaan staan en ontkoppelt hierdoor iets te makkelijk. De Fleischmann kortkoppelingen (en ook die van Peho, Paul 3D print) blijven keurig zitten en functioneren netjes. Na uitgebreid testen blijken deze koppelingen probleemloos door alle boogstralen te lopen zonder te ontsporen. Ook een R1 S-bocht vormt geen probleem voor deze rijtuigen!
– de verbinding tussen bodem en rijtuigbak wordt gemaakt door vier kleine magneetjes. Hierdoor is het rijtuig eenvoudig te demonteren voor bijvoorbeeld het aanbrengen van binnenverlichting.
– glaswerk van laser gesneden 0,5 mm acrylglas.

Onderdelen verkrijgbaar

Hoewel ik tevreden ben met het eindresultaat heb ik bij de bouw erg veel aanpassingen moeten doen aan de etsplaat en 3D print. Omdat ik mijn tijd over verschillende andere projecten moet verdelen kom ik er niet aan toe om dit ontwerp aan te passen. Voor de fanatieke zelfbouwer die niet bang is om zelf wat passend te moeten maken zijn een aantal setjes beschikbaar. Dit gaat dus eerder om een verzameling onderdelen die geenszins de benaming bouwset mogen krijgen. Er is zeker iets moois van te maken.

Op hoofdlijnen moeten de volgende onderdelen aangepast worden:
– hoogte van de draaisteloplegging
– treeplanken moeten van de bodem losgehaald worden en aan de wagenbak gemonteerd
– hoogte kortkoppelingsmechanisme is niet geheel correct.

De prijs van de set onderdelen is 55 euro.

Theme: Overlay by Kaira Extra Text
Cape Town, South Africa